Spectrum IJhorst bijzettafel
Spectrum IJhorst bijzettafel
Constant Nieuwenhuys 1953
Frame: Stalen onderstel, Epoxy fine texture RAL 9005 (zwart)
Bladen:
- HPL leverkleur
- HPL zwart
- Amerikaans Noten
- Extra helder glas
- Rookglas antraciet
Afmetingen:
Jhorst S: rond 26 x 31 cm hoog
IJhorst M: rond 50 x 43 cm hoog
IJhorst L: rond 60 x 46 cm hoog
Levertijd ca. 4 weken
Meer info ? Bel 020-6656310 of mail ons.
Spectrum IJhorst bijzettafel
Constant Nieuwenhuys 1953
De Ijhorst bijzettafeltjes zijn in 1953 door kunstenaar Constant Nieuwenhuys ontworpen. Het ranke onderstel en eenvoudige vormtaal maken dit een tijdloos ontwerp dat geliefd is bij liefhebbers van het vintage design. De Ijhorst tafeltjeszijn kenmerkend voor een keerpunt in het oeuvre van Constant.
Frame: Stalen onderstel, Epoxy fine texture RAL 9005 (zwart)
Bladen:
- HPL leverkleur
- HPL zwart
- Amerikaans Noten
- Extra helder glas
- Rookglas antraciet
Afmetingen:
- IJhorst S: rond 26 x 31 cm hoog
- IJhorst M: rond 50 x 43 cm hoog
- IJhorst L: rond 60 x 46 cm hoog
Levertijd ca. 4 weken
Meer info ? Bel 020-6656310 of mail ons.
In 1953 vroeg Martin Visser als hoofd van de design afdeling van Spectrum aan kunstenaar Constant Nieuwenhuys om een aantal meubels te ontwerpen. De IJhorst tafeltjes zijn hiervan het meest in het oog springende resultaat. Deze tafeltjes vormen de overgang tussen Constants Cobra-jaren en het grootschalige New Babylon project en markeren zo een keerpunt in zijn oeuvre. Voor Constant vormden ze een unieke gelegenheid om zijn nieuwe abstracte beeldtaal in de praktijk toe te passen.
Het onderstel van de tafeltjes wordt gevormd door een constructie van dun draadstaal dat op een elegante manier druk- en trekkrachten zichtbaar maakt. Fragiel en frivool, als een insect én ijzersterk. Het kenmerkende onderstel past volledig in de tijdgeest van de jaren vijftig. Ontwerpers als Charles Eames en kunstenaars als Naum Gabo gebruikten een vergelijkbaar helder lijnenspel waarin constructie en esthetiek samen vallen.
In de geschiedenis van Spectrum maar ook in de geschiedenis van het Nederlandse meubel neemt de IJhorst een unieke plaats in. Het was niet een ontwerper of architect die tekende voor het ontwerp, maar een beeldend kunstenaar. Zestig jaar na dato ogen de tafeltjes nog steeds even fris en helder als destijds. Het bewijst opnieuw dat Martin Visser een goede neus had voor klassieke ontwerpen die langer dan een generatie actueel blijven.